FeaturedRenungan

Doa Tidak Didengar Tuhan?

By December 12, 2017 No Comments

Yesaya 59 : 1-2 (TB) Sesungguhnya, tangan TUHAN tidak kurang panjang untuk menyelamatkan, dan pendengaran-NYA tidak kurang tajam untuk mendengar; 2 tetapi yang merupakan pemisah antara kamu dan Allahmu ialah segala kejahatanmu, dan yang membuat DIA menyembunyikan diri terhadap kamu, sehingga IA tidak mendengar, ialah segala dosamu.

ALLAH Maha Kuasa, sehingga apa saja yang kita minta, DIA sanggup memberikannya. Tetapi ada satu perkara yang menghalangi segala berkat dari ALLAH iaitu segala dosa dan pelanggaran kita. Oleh kerana itu, pengampunan dosa adalah permohonan paling utama yang harus kita ungkapkan kepada Tuhan sebelum kita memohon untuk hal-hal yang lain.

Tiga perkara yang menyebabkan doa seseorang tidak didengar ALLAH:

1. Orang itu adalah orang kafir yang tidak memiliki hak untuk berdoa kepada BAPA di Surga – Amsal 15:29.

2. Berdoa tetapi bimbang kerana tidak percaya apakah Tuhan mengabulkan doanya – Yakobus1:6-8; Matius 14:31.

3. Orang Kristian, namun masih memiliki dosa dan belum meminta pengampunan kepada-NYA, maka teriakannya minta tolong kepada TUHAN tidak akan sampai kepada-NYA. Karena kesalahan dan dosa tersebut menjadi penghalang dan menyebabkan doa kita tidak sampai kehadirat-NYA – Yesaya 59:1-2.

Atas dasar kesedaran inilah, dalam kehidupan doa kita setiap hari, permohonan paling pertama yang kita ungkapkan kepada TUHAN adalah permohonan pengampunan dosa. Mengapa demikian? Karena sebagai manusia, kita masih ada kesalahan terhadap TUHAN –baik sadar maupun tidak– yang perlu kita akui di hadapan-NYA. Selain itu, Firman TUHAN juga berkata bahwa sesungguhnya kita sedang membohongi diri sendiri apabila kita mengatakan bahwa diri kita tidak ada dosa sama sekali- ruj.1 Yohanes 1:8.

Tetapi jika kita minta ampun dengan hati yang tulus di hadapan-Tuhan, maka ALLAH itu adil dan setia sehingga IA mau mengampuni kita. Sehingga ketika kita menghadap hadirat-Nya, tidak akan ada lagi dosa yang menghalangi, sehingga kita akan semakin dekat dengan DIA dan berkat-berkat-NYA dicurahkan atas kita.

Kerana itu, apabila ada di antara kita yang sudah berdoa sekian lama, tetapi belum menerima jawaban ataupun pengabulan doa, cubalah kita perbetulkan diri sendiri apakah kita benar-benar percaya dan tidak bimbang saat berdoa, atau mungkinkah masih ada pelanggaran yang belum kita akui di hadapan Tuhan.

Jangan anggap biasa jika ada dendam yang kita simpan di dalam hati. Sebab banyak orang Kristian yang masih menyimpan dendam yang merupakan salah satu akar dari segala kejahatan yang perlu dihapuskan dari kehidupan kita.

Belajarlah beriman saat berdoa kepada Tuhan. Percayalah, jangan bimbang. Koreksilah diri kita, dan akuilah segala dosa kita dihadapan Tuhan. Maka doa kita akan didengar Tuhan, dan segala berkat Tuhan tidak akan terhalang mengalir keatas hidup kita.

Hebats Editor

Hebats Editor

Penulis lead editor dan founder untuk laman web Hebats.Com, bermula daripada hobi rekabentuk grafik, muzik dan membaca artikel, sehinggalah perkongsian melalui laman web ini.

Leave a Reply

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com