FeaturedPerkongsian

Kalau Sudah Dipenuhi Roh Kudus

By February 11, 2018 No Comments

Galatia 5:22-23 (TB) Tetapi buah Roh ialah: kasih, sukacita, damai sejahtera, kesabaran, kemurahan, kebaikan, kesetiaan, kelemahlembutan, penguasaan diri. Tidak ada hukum yang menentang hal-hal itu.

Shalom saudara-saudara, kalau sudah dipenuhi Roh Kudus apakah buah-buahnya atau tanda-tandanya? Roh Kudus bukan sekadar meterai bahawa kita adalah milik Tuhan, tetapi Ia juga adalah penolong untuk kita dapat mengerti kehendak Tuhan, untuk dapat mempercayai Tuhan lebih sungguh, untuk mengerti ajaran Firman Tuhan, menghibur dikala kita berduka, menegur kita atas kesalahan kita, memulihkan semangat didalam Tuhan, menguatkan iman, serta menolong kita agar dapat meninggalkan tabiat duniawi dan membimbing kita supaya dapat melakukan apa yang berkenan kepada Tuhan, dan banyak lagi.

Itu sebabnya kita perlu sentiasa dipenuhi Roh Kudus. Itu juga sebabnya kenapa kita harus hidup menurut kehendak dan pimpinan Roh Kudus, yakni supaya seluruh hidup kita dikuasai oleh Roh Kudus, termasuk menguasai keinginan kita, perasaan kita, perangai kita, serta membentuk hidup kita menurut kehendak Tuhan.

Lalu apakah tanda-tandanya kalau kita sudah penuh dengan Roh Kudus? Dipenuhi Roh Kudus tandanya bukan hanya sekadar dapat berbahasa roh maupun kemampuan didalam menjalankan pelayanan sahaja, melainkan buah-buah Roh Kudus itulah yang akan kelihatan dalam kehidupan kita.

Antara lain dari buah Roh ialah: Kasih…kasih yang sejati adalah mengasihi bukan kerana orang itu baik atau jahat. Ertinya tidak membenci maupun menyimpan dendam terhadap orang lain sebaliknya mengampuni. Bersabar, bermurah hati, hidup dalam kebaikan, setia mulai dari perkara kecil, ada kelemah lembutan bukan berkasar, ia juga seorang yang dapat menguasai diri ertinya dapat menahan diri dari melakukan kejahatan contohnya dapat menahan diri dari amarah, pertengkaran, perselisihan, kebencian dan sebagainya. Inilah buah-buah dari Roh Kudus apabila Ia memenuhi hidup kita.

Apakah buah-buah Roh Kudus ini sedang mengalir ke dalam kehidupan kita?

Serahkanlah seluruh hidup kita kepada Allah untuk dipenuhi dan dikuasai Roh Kudus. Ikuti bimbingan Roh Kudus, maka buah-buah Roh Kudus dapat mengalir ke dalam hidup kita.

Hebats Editor

Hebats Editor

Penulis lead editor dan founder untuk laman web Hebats.Com, bermula daripada hobi rekabentuk grafik, muzik dan membaca artikel, sehinggalah perkongsian melalui laman web ini.

Leave a Reply

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com