Renungan

Belajar Melalui Peribadi Yusuf

By April 18, 2016 No Comments

Rujukan : Mat 1:1-24 (The Genealogy of Jesus the Messiah / Joseph Accepts Jesus as His Son)

Mari kita perhatikan keturunan Yesus. Adanya ketidaksempurnaan atau kelemahan dengan nenek moyangnya namun Allah Bapa tetap memilih mereka untuk menjadi keturunanNya. Tuhan tidak memilih kita hari ini kerana keberadaan kita.

Yusuf mengenal suara TuhanNya melalui mimpi (pertemuan dengan malaikat Tuhan – ayat 20).

Ramai kita hari ini tidak mengenal suara Tuhan kita. Mengapa?

1. Kita hidup dalam kegelapan maka telinga dan hati rohani kita tertutup.
2. Kita tidak cukup mengenal Tuhan sebab kita tidak ada hubungan peribadi dengan Tuhan; oleh itu kita ragu-ragu akan suara/ mesej/ panggilan Tuhan.

Peribadi Yusuf

  • He is a righteous man, plan to divorce Mary. Tetapi apabila malaikat datang kepadanya melalui mimpi, dia MENURUTI mesej Tuhan yang disampaikan walaupun dia tahu akibat yang akan dia hadapi.
  • Tunangnya itu (Maria) mengandung sebelum lahir dan secara manusiawi, hal ini sangat memalukan dn tidak bermoral di mata masyarakat. Yusuf terpaksa menghadapi kemungkinan akan masalah di esok hari namun dia TETAP memilih untuk taat kepada Tuhan.

 All we need is faith and to OBEY Him. He knows you more than yourself.

Saudara-saudari di dalam kehidupan kita, ketaatan seperti ini seolah-seolah memudaratkan hidup kita sendiri.  Kita akan mungkin bertindak mengikut keadaan persekitaran dan logik kita saja. Ya, seringkali kita akan membuat pilihan seperti itu. Kita sukar untuk mengikuti suara Tuhan dan adalah sesuatu yang mustahil jika diikut apa kemahuan Tuhan berbanding kemahuan manusiawi kita.  Mari kita belajar untuk sentiasa berfikir dengan caranya Tuhan. Have a Kingdom Mind.  God knows the best. He knows you more than yourself.

Sometimes we just need to obey and He our Living God & Provider will direct your path.  All we need is faith and to OBEY Him.  OBEY Him and your life will never be the same.

Be blessed.

FreCS

FreCS

Penulis untuk Hebats.Com sejak 2015

Leave a Reply

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com