Kejarlah Kekudusan

0
46

Ibrani 12:14 (TB) Berusahalah hidup damai dengan semua orang dan kejarlah kekudusan, sebab tanpa kekudusan tidak seorang pun akan melihat Tuhan.

Shalom saudara-saudara, apabila kita sudah menjadi milik Tuhan Yesus, tidak boleh tidak kita harus mengejar kekudusan. Kenapa? Kerana Firman Tuhan katakan tanpa kekudusan tidak seorang pun akan melihat Tuhan. Tidak melihat Tuhan bermakna tidak dapat tinggal bersama dengan Tuhan di Sorga. Tanpa adanya kekudusan melihat wajah Tuhan pun tidak dapat, apa lagi dengan tinggal bersama Tuhan di Sorga. Kerana Tuhan itu kudus adanya, maka kita disarankan untuk mengejar kekudusan.

Bagaimanakah kita dapat mengejar kekudusan?

1. Kita dapat mengejar kekudusan apabila kita mulai hidup mengikut pimpinan Roh Kudus-Roma 8:5

– Kita dapat menyedari apa dosa yang telah kita perbuat kerana Roh Kuduslah yang menyatakannya didalam hati kita. Itu sebabnya maka kita haruslah sentiasa penuh dengan Roh Kudus agar kita sentiasa mendapat pimpinan dari Roh Kudus untuk mengetahui kehendak Tuhan untuk dilakukan.

2. Kita dapat mengejar kekudusan apabila kita mulai menerima Firman Tuhan menjadi padoman kehidupan-Yohanes 17:17.

– Oleh kerana Firman Tuhan itu mengajar kita tentang kebenaran dan menyatakan dosa, maka dapatlah kita memperbaiki kesalahan, dan dididik terus menerus kedalam seluruh kebenaran. Sebab itu, marilah kita mulai aktif menyelidiki Firman Tuhan agar kita dapat mengejar kekudusan._

3. Kita dapat mengejar kekudusan apabila kita mulai taat kepada kebenaran-1 Petrus 1:2.

– Firman Tuhan adalah kebenaran. Kalau kita membaca Firman Tuhan bererti kita sedang membaca kebenaran. Namun apalah gunanya jika ia hanya dibaca untuk dijadikan sebagai ilmu pengetahuan sahaja tetapi tidak diusahakan untuk dilakukan? Berbahagialah orang yang suka akan Firman Tuhan serta merenungkannya pada siang dan malam, yang bukan hanya sekadar dibaca sahaja, tetapi yang berusaha untuk benar-benar mau melakukannya. Dalam pada itu, dapatlah kita mengejar kekudusan. Kerana ketaatan kepada kebenaran mendatangkan kekudusan.

Mulailah mengikuti pimpinan Roh Kudus, dan aktiflah menyelidiki Firman Tuhan. Taatilah kebenaran, jangan sekadar menjadikannya sebagai ilmu pengetahuan sahaja. Lakukan hal ini, niscaya dapatlah kita mengejar kekudusan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here