PerkongsianRenungan

Kelengkapan yang Membawa Kemenangan

By May 12, 2017 No Comments

Efesus 6:10-20

Shalom saudara saudari yang kekasih. Mari kita sama-sama belajar firman Tuhan ini. Tetapi sebelumnya disini ada pertanyaan.

1. Apa kah kita ini seorang prajurit yang sudah bersedia untuk menang dalam medan pertempuran?

Kerana, seorang prajurit harus memahami betapa pentingnya menggunakan kelengkapan perang sebelum melangkah maju ke medan perang. Ini bukan hanya demi keselamatan diri sendiri, tetapi untuk kemenangan peperangan.

Semasa kita hidup di negara kita yang kedua (dunia) ini. Kerna semua manusia adalah pelarian di dunia ini, yang harus berperang dengan:

Segenap hati
Segenap jiwa
Segenap kekuatan dan
Segenap akal budi

Itu lah senjata dan perlengkapan kita agar kita tidak gugur dalam pertempuran melawan musuh kita semasa kita hidup didunia ini. Supaya kita dapat datang ke negara kita yang pertama iaitu “syurga”, kerana di syurgaitu bukan lagi kita sebagai pelarian tetapi kita adalah warga negara kerajaan syurga, sehingga Allah Bapa yang di syurga memangkil kita anak-anak-Nya.

Rasul Paulus yang hidup pada zaman kekuasaan Romawi dan pernah dipenjara, mengenal perlengkapan seorang prajurit Romawi. Dengan kiasan, Rasul Paulus menasihati jemaat agar mempergunakan seluruh perlengkapan senjata rohani dalam menghadapi musuh yang tidak kelihatan (ayt 11,13). Utuk itu, jemaat pertama-tama harus kuat di dalam Tuhan dengan mengandalkan kekuatan kuasa-Nya agar dapat bertahan dalam melawan segala tipu muslihat dan serangan iblis dan antek-anteknya, melalui ajaran sesat maupun daya tarik dunia.

Untuk itu, kita harus selalu siap sedia dan berdiri tegap, hidup adil dan benar sehingga iblis tidak mendapat kesempatan untuk menjatuhkan kita. Kita juga harus rela memberitakan berita pendamaian agar orang lain mengenal Tuhan Yesus dan juga mengalami damai sejahtera. Kita pun harus mengandalkan perisai iman untuk menghancurkan semua serangan iblis yang ingin menjatuhkan dan membuat kita meninggalkan Tuhan, memakai ketopong keselamatan agar iblis tidak memengaruhi fikiran kira sehingga kita memikirkan hal yang sia-sia, penuh kekuatiran dan kejahatan.

Dan yang terpenting ialah membaca firman Tuhan agar mendapat petunjuk dan terlatih menggunakan pedang Roh untuk melawan semua serangan iblis. Yang terutama, kita harus bergantung kepada Tuhan dalam doa agar kuat menghadapi dan memenangkan peperangan itu.

Jadi firman dan doa merupakan dua pilar yang sangat penting dalam memenangkan peperangan rohani, selain untuk pertumbuhan iman kita

Agar mempunyai dasar dan kekuatan untuk melakukan firman Tuhan dan memenangkan peperangan itu, kita perlu selalu membaca firman Tuhan dan berdoa. Kita berdoa agar pintu penginjilan selalu terbuka dan orang percaya mendapat kuasa untuk memberitakan “Injil” sehingga banyak orang percaya Yesus sebagai Tuhan dan Juruselamat semua manusia yang percaya kepada-Nya.

Dengan yang demikian, marilah kita sama-sama belajar dan belajar firman Tuhan sebagai perlengkapan senjata kita untuk menang dalam peperangan. Supaya kita tidak percuma menjadi Kristen (pengikut) Tuhan Yesus Kristus.

Tuhan Yesus Kristus memberkati

Sumber renungan sepanjang hayat daripada Majadi M.

Hebats Editor

Hebats Editor

Penulis lead editor dan founder untuk laman web Hebats.Com, bermula daripada hobi rekabentuk grafik, muzik dan membaca artikel, sehinggalah perkongsian melalui laman web ini.

Leave a Reply

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com