FeaturedRenungan

Sedarlah dan Bertobatlah

By February 21, 2018 No Comments

Kisah Para Rasul 3:19 (TB) Karena itu sadarlah dan bertobatlah, supaya dosamu dihapuskan,

Shalom saudara-saudara, Firman Tuhan hari ini mengatakan sadarlah dan bertobatlah! Kenapa, kerana kedatangan Yesus sudah diambang pintu dan berbahagialah orang yang sudah bersiap sedia.

Sesungguhnya saat kedatangan Yesus ia akan dibawa pergi untuk bersama Yesus supaya dijauhkan dari sengsara besar dan dari api penghukuman.

Waspadalah kerana hari-hari ini adalah hari-hari yang jahat. Kenapa? kerana Iblis menyedari bahawa masanya tidak lama lagi itu sebabnya iblis sedang mempertingkatkan serangannya terhadap orang Kristian dengan memasukkan hal-hal jahat kedalam hati dan fikiran orang Kristian, yakni kepahitan, Kebencian, kemarahan, ketamakan, kepentingan diri sendiri, hati yang terluka, pergaduhan, perzinahan, percabulan, pencurian, pembunuhan, tiada pengampunan, hati yang nagative dan banyak lagi.

Sesungguhnya hari-hari ini banyak orang kristen telah pun terperangkap dalam dosa-dosa ini. Sebab itu Firman Tuhan katakan “sadarlah dan bertobatlah supaya dosamu dihapuskan. Sebab itu jika hari ini kita menyedari apa dosa kita segaralah bertobat jangan bermain-main dengan dosa kerana upah dosa ialah maut alias neraka.

Sesungguhnya hari ini adalah kesempatan yang Tuhan berikan kepada kita untuk bertobat. Sebab itu bila Tuhan menegur dosa kita, janganlah keraskan hati kita melainkan terimalah teguran itu dan ambillah langkah yang bijak yakni bertobat kerana kesempatan itu tidak selamanya ada bagi kita. Bila pintu sudah tertutup maka kita tidak dapat berbuat apa-apa lagi. Walau pun kita mengetuk pintu bahkan meminta pengampunan dengan cucuran air mata, tetapi kalau pengakiman sedang dijalankan penyesalan sudah tidak berguna lagi semuanya sudah terlambat.

Jadi bertobatlah sekarang! Bertobat dari niat hati dan fikiran yang jahat, bertobat dari kebencian dan kepahitan, bertobat dari kemarahan dan pergaduhan, bertobat dari ucapan menipu dan mengumpat, bertobat dari dosa zinah dan percabulan, bertobat dari rokok dan alkohol, dan bertobat dari segala kejahatan samada melalui ucapan atau tingkahlaku.

Masa ini adalah masa Tuhan berkenan untuk mengampuni apapun dosa dan kejahatan yang telah kita perbuat selama ini. Sebab itu tangkaplah peluang ini untuk bertobat dari dosa maka kita akan diampuni dan dibawa naik ke syurga saat Yesus datang.

Hebats Editor

Hebats Editor

Penulis lead editor dan founder untuk laman web Hebats.Com, bermula daripada hobi rekabentuk grafik, muzik dan membaca artikel, sehinggalah perkongsian melalui laman web ini.

Leave a Reply

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com