FeaturedRenungan

Sekalipun Kita Jatuh

By July 27, 2017 No Comments

Mikha 7:7-8 (TB)  Tetapi aku ini akan menunggu-nunggu TUHAN, akan mengharapkan Allah yang menyelamatkan aku; Allahku akan mendengarkan aku! Janganlah bersukacita atas aku, hai musuhku! Sekalipun aku jatuh, aku akan bangun pula, sekalipun aku duduk dalam gelap, TUHAN akan menjadi terangku.

Shalom saudara-saudara, banyak orang kristen kelihatan mudah  bersukacita dan berapi-api didalam Tuhan selagi dapat mengatasi sebarang masalah. Namun bila dia jatuh kerana gagal menguasai diri sendiri, akan terus kecewa, dan pada masa yang sama akan kehilangan semangat didalam Tuhan.

Kekuatan iman didalam Tuhan Yesus, jangan diandalkan dengan kekuatan sendiri. Kerana kekuatan kita adalah dari Tuhan Yesus. Tangan-Nya sentiasa memimpin dan menopang sehingga dikala kita tergelincir dipegang-Nya kita sehingga kita mendapat kekuatan yang baru untuk bangun kembali.

Dengan itu, jangan katakan seandainya orang tidak selalu marah-marah dengan saya tempoh hari, pasti saya tetap kuat didalam Tuhan. Atau seandainya kekasih saya tidak memutuskan hubungan kami, pasti saya tidak merasa kecewa seperti ini.

Buanglah istilah “seandainya”, dan belajarlah menggunakan istilah “sekali pun”, seperti yang dikatakan dalam Alkitab.

Katakan sekali pun aku jatuh, aku akan bangun kembali. Sekali pun ditinggalkan orang, saya tidak akan kecewa. sekali pun saya selalu dimarahi, saya tetap mau memaafkan dan tidak membalas kejahatan dengan kejahatan. sekali pun saya selalu tidak diambil peduli, saya tetap semangat dan mengasihi mereka. sekali pun saya selalu sakit, saya tetap bersabar dan percaya akan kasih Tuhan. Sekali pun saya selalu rugi, saya tetap bertabah dan tidak berputusasa untuk berusaha.

Kita berani katakan “sekali pun”, kerana Tuhan Yesus selalu ada yang tangan-Nya selalu terbuka dan selalu siap untuk memberi pertolongan tepat pada masa-Nya, saat kita berseru kepada-Nya dengan iman.

Apa pengelaman saudara yang pernah menyebabkan saudara  putusasa, kecewa, rasa bersalah, dan  hilang semangat didalam Tuhan?

Milikilah semangat baru serta kekuatan yang baru didalam Tuhan Yesus. Buanglah istilah seandainya jika pernah diamalkan sebelum ini. Belajar mengatakan dengan iman sekali pun aku jatuh, aku akan bangun kembali. Kerana kekuatanku, ku dapat dalam Yesus yang tidak pernah meninggalkanku, yang tangan-Nya setia menopangku.

Mikha 7:7…Tetapi aku ini akan menunggu-nunggu TUHAN, akan mengharapkan Allah yang menyelamatkan aku; Allahku akan mendengarkan aku!

Hebats Editor

Hebats Editor

Penulis lead editor dan founder untuk laman web Hebats.Com, bermula daripada hobi rekabentuk grafik, muzik dan membaca artikel, sehinggalah perkongsian melalui laman web ini.

Leave a Reply

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com