FeaturedRenungan

Tujuan Tuhan Bagi Kita Sebagai UmatNya

Yesaya 43:1, 5-7 (TB) Tetapi sekarang, beginilah firman TUHAN yang menciptakan engkau, hai Yakub, yang membentuk engkau, hai Israel: “Janganlah takut, sebab Aku telah menebus engkau, Aku telah memanggil engkau dengan namamu, engkau ini kepunyaan-Ku. Janganlah takut, sebab Aku ini menyertai engkau, Aku akan mendatangkan anak cucumu dari timur, dan Aku akan menghimpun engkau dari barat. Aku akan berkata kepada utara: Berikanlah! dan kepada selatan: Janganlah tahan-tahan! Bawalah anak-anak-Ku laki-laki dari jauh, dan anak-anak-Ku perempuan dari ujung-ujung bumi, semua orang yang disebutkan dengan nama-Ku yang Kuciptakan untuk kemuliaan-Ku, yang Kubentuk dan yang juga Kujadikan!”

Shalom saudara-saudara, tahukah kita apa tujuannya Tuhan bila Ia memanggil dan menjadikan kita sebagai umat-Nya? Kerana kasih Allah kepada kita orang berdosa maka Allah Bapa mengutus Yesus Kristus ke bumi ini untuk mati dikayu salib agar kita ditebus, diampuni, diselamatkan, dan dibebaskan dari hukuman. Dan kini kita sudah menjadi umat Tuhan sama seperti kepada umat Israel. Tujuannya ialah supaya kita memuliakan nama Tuhan (ayat 7).

Agar kita dapat memuliakan nama Tuhan, maka kita haruslah menjalinkan hubungan baru dengan Tuhan (2 Korintus 5:17-21)

Bagaimanakah caranya?

1. Hubungan baru dengan Tuhan akan tercipta saat kita percaya kepada Tuhan Yesus, menerima Dia menjadi juruselamat, bertobat dari dosa, dan menjalani hidup dalam kekudusan. Sesungguhnya bila kita menjalani hidup seperti ini, maka nama Tuhan pasti akan dapat dipermuliakan didalam hidup kita (2 Korintus 5:17-21, Yohanes 3:16, 1 Yohanes 1:9, 1 Petrus 1:15-16.)

2. Hubungan baru dengan Tuhan akan tercipta bila kita mau mengadakan masa berdoa dan membaca Firman Tuhan pada setiap hari. Kerana sesungguhnya bila kita berdoa, bererti kita sedang bercakap-cakap dengan Tuhan. Manakala bila kita membaca Firman Tuhan, bererti Tuhanlah yang sedang berbicara dengan kita. Kerana itu mulailah setia mengadakan masa berdoa dan membaca Firman Tuhan pada setiap hari, kerana dengan cara ini hubungan kita dengan Tuhan akan tetap kokoh (Matius 26:41, 1 Timotius 4:13).

3. Mulailah aktif datang beribadah kepada Tuhan bersama dengan umat Tuhan yang lain ke gereja. Sembah dan pujilah Tuhan dengan segenap hati sewaktu ibadah dijalankan. Jauhi sikap beribadah alakadar sahaja. Apapun yang kita lakukan bagi nama Tuhan, lakukanlah dengan sungguh-sungguh dan dengan segenap hati. Dalam pada itu nama Tuhan pasti akan dapat dipermuliakan melalui ibadah kita kepada-Nya, dan hal inilah yang dirindukan Tuhan buat kita sebagai umat-Nya. (Ibrani 10:25, 1 Samuel 12:24)

Jalinkanlah hubungan baru dengan Tuhan dengan hati yang percaya, pertobatan dan kekudusan. Dan setialah berdoa dan membaca Firman Tuhan pada setiap hari. Bila datang beribadah, puji dan sembahlah Tuhan dengan sungguh-sungguh dan dengan segenap hati. Berusaha melakukan hal ini, nescaya hidup kita akan dapat memuliakan nama Tuhan.

Hebats Editor

Hebats Editor

Penulis lead editor dan founder untuk laman web Hebats.Com, bermula daripada hobi rekabentuk grafik, muzik dan membaca artikel, sehinggalah perkongsian melalui laman web ini.

One Comment

  • scr888 logo says:

    hello there annd thank you for your information – I’ve definitely piced up anything new from right here.
    I didd however expertise seveal technical issues
    using this site, as I experienced to reload the website lots of times previous to I could get it to
    load correctly. I had been wondering if your web hosting iis
    OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will sometimes afect your
    placwment in google and could damage your qjality score iif advertising and marketing with Adwords.
    Well I’m adding this RSS to my e-mail and couhld look out for much more of your respective
    interesting content. Makee sure you updaqte this again soon. https://Scr888.group/

Leave a Reply

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com