Renungan

Worry Not!

By May 3, 2016 No Comments

(Matius 6:25-34) Kerisauan tidak akan menolong kita bahkan ianya boleh mencuri sukacita kita. Seringkali kita tidak punya iman sungguhpun untuk hal yang sangat kecil. Ya, kita cenderung untuk risau apalagi itu melibatkan diri kita dan orang-orang yang kita sayang.

Mengapa risau?

Simple. Sebab kita kurang beriman.(ay.30. Little Faith?)

Apakah yang dimaksudkan dengan iman/faith?

  • Mempercayai segala sesuatu yang tidak kelihatan sekalipun.

Mengapa tidak punya iman?

  • Sebab kita tidak cukup mengenal Tuhan kita.

Jika kita ingat tentang Abraham,  dia punyai iman. Sarah isterinya sudah lanjut usia dan mereka tidak ada anak. Tuhan berjanji akan memberikan anak namun sudah beberapa tahun berlalu, usia semakin lanjut tapi sarah ternyata belum mengandung lagi. Pun begitu, mereka tetap meletakkan iman percaya kepada janji Tuhan kerana mereka percaya Tuhan tidak pernah sesekali melupakan janjinya.

Sebenarnya mereka mempunyai banyak alasan untuk risau. Antaranya:

  1. Usia sudah lanjut dan bagaimana mungkin sarah masih boleh mengandung?
  2. Sekiranya tidak ada pewaris, segala harta benda mereka akan diwariskan kepada hamba mereka?
  3. Sudah tentu keinginan seorang wanita itu mahu memiliki anak seperti mana teman-temannya yang lain. Pasti akan timbul perasaan sedih, cemburu dan merasa diri tidak mampu.

Kita harus mengenal siapa Allah kita. Semakin kita mengenal Dia, maka semakin kuat iman percaya kita terhadapNYA.

.. and your Heavenly Father knows that you need them (ay.32).

Ya, Tuhan terlebih tahu akan keperluan kita. Sebelum kita membuka mulut untuk meminta, Tuhan sudah terlebih dulu tahu apa yang kita alami!

Baru-baru ini saya terdorong untuk berpuasa. Saya merasakan banyak hal yang tertangguh dan saya tidak tahu bagaimana untuk menyelesaikan hal-hal tersebut. Ternyata Tuhan tahu mana satu prioriti keperluan saya.  Kami sedang menguruskan projek mencari dana untuk mangsa kebakaran di Sarawak dan kekurangan air yang kritikal di satu kawasan di Sabah. Setelah 2 minggu berlalu masih belum ada penderma. Saya kira projek ini telah gagal namun pada malam itu seorang teman saya memberitahu saya bahawa dia baru saja mengirimkan wang sebanyak RM1000 untuk projek kutipan dana. Saya sangat terkejut dan bersyukur akan hal itu. Ternyata Tuhan kita itu bukan saja memperhatikan pergumulan kita namun Dia juga mengerti mana satu isu yang lebih prioriti untuk kita.

Bukan itu saja, banyak yang saya pelajari jika kita meletakkan iman kita 100% kepada Tuhan. He is our provider. Saya juga ingin terus mendorong anda semua supaya tidak risau. Miliki iman kerana sesungguhnya Tuhan tahu akan  keperluanmu. Cari saja kerajaan Allah maka semuanya akan ditambahkan kepadamu!

Tuhan Berkati.

FreCS

FreCS

Penulis untuk Hebats.Com sejak 2015

Leave a Reply

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com